Ruta de les ximeneies industrials d'Alcoi

25 de novembre de 2023 - 09:30 h a 13:30 h

A la recepció a l'edifici Carbonell del Campus d'Alcoi de la UPV, on es donarà la benvinguda i una breu explicació del recorregut, el recorregut transcorre seguint la llera del riu Riquer des del pont de Cristina, i finalitza al principi del riu Serpis a l'antiga fàbrica Moli d'Albors.

La necessitat de protegir el patrimoni industrial europeu es presenta com una prioritat innegable actualment. El llegat cultural de la indústria es troba en un estat alarmant de desprotecció i perill imminent. La Federació Europea d'Associacions per al Patrimoni Industrial i Tècnic (EFAITH) ha proclamat l'any 2023 com l'Any Europeu de les Ximeneies Industrials per tal de destacar la manca de salvaguarda d'aquests vestigis fabrils a tot Europa.

Les ximeneies de fàbrica són considerades veritables monuments industrials, icones del progrés i fites que conformen part de la nostra identitat cultural. Aquestes estructures formaven part integral de les antigues fàbriques i avui representen un llegat invaluable que mereix protecció i conservació. Les ximeneies industrials no són només testimonis de la història industrial europea, sinó que també són una part significativa del patrimoni dels habitants d'Alcoi.

Aquestes imponents estructures ens parlen de la importància que van tenir sectors claus com la indústria tèxtil, la metal·lúrgia i la producció de paper a la història d'Alcoi i, per extensió, a la història d'Europa. Conservar aquestes ximeneies industrials no només preserva la nostra herència cultural, sinó que també ens permet comprendre i apreciar l'evolució econòmica i tecnològica que ha modelat les nostres societats.

En aquest context, és crucial que els governs europeus i les comunitats locals reconeguin la importància de protegir i preservar el patrimoni industrial. Això implica no només la conservació física de les ximeneies industrials, sinó també la promoció de la consciència pública sobre el seu valor històric i cultural. A més, cal establir mesures de conservació i restauració adequades per garantir que aquestes estructures perdurin per a les generacions futures.

INFORMACIÓ

🗓️ Data: Dissabte 25 de novembre 2023
🕐 Horari: 9:30 13:30
📍 Lugar de encuentro: Plaça Ferrándiz i Carbonell
📝 Inscripcions: Formulari d'inscripcions

PONENTS

Ramón Molina Ferrero Llicenciat en Geografia i Història

Té un gran nombre de treballs de recerca publicats a Congressos Científics, Revista Recerques del Museu Camilo Vicedo d’Alcoi, Butlleti d’Arqueologia Industrial i de Museus de Ciència i Tècnica-Tarrassa i Revista de Festes d’Alcoi. Pertany a l'Associació Llegat Històric Industrial d'Alcoi (LHIA) i al Centre Alcoia d'Estudis Històrics i Arqueològics (CAEA). És autor del catàleg “Ximeneies industrials de maó de les comarques de l’Alcoià i el Comtat (Alacant)” (2011), vinculades principalment a les manufactures del tèxtil i del paper als segles XIX i XX. S'analitzen aspectes sobre la seva construcció, localització a la fàbrica i tipologia, així com els relacionats amb la incorporació de l'energia del vapor als processos fabrils, factor determinant a la industrialització de la regió industrial d'Alcoi.

José Maria Segura Martí Llicenciat en Història per la Universitat d´Alacant. Exdirector del Museu Arqueològic Municipal Camilo Visedo Moltó d'Alcoi

Ha desenvolupat la seva activitat professional com a tècnic conservador del Museu Arqueològic Municipal Camilo Visedo Moltó d'Alcoi, i ha estat director d'aquest museu des del 2001 fins a la seva jubilació el 2020. Ha estat coordinador i comissari d'exposicions d'arqueologia i art. Ha col·laborat en excavacions arqueològiques i diferents projectes de recerca històrica en l'àmbit de les terres valencianes (jaciments ibèrics de La Serreta, Puig, Cabeço de Mariola, …), ha realitzat estudis i catàlegs de patrimoni cultural sobre castells medievals i panells ceràmics devocionals de les comarques de l'Alcoià i el Comtat, així com dels dipòsits de neu de les comarques alacantines i valencianes. És autor d'articles i treballs sobre historiografia arqueològica, l'art rupestre neolític, l'època ibèrica i diferents aspectes del patrimoni històric, etnogràfic i industrial d'Alcoi, així com de la Festa de Moros i Cristians. Ha col·laborat en recopilacions de toponímia i repertoris bibliogràfics de les comarques de L’Alcoià i El Comtat.

Gabriel Guillem García Llicenciat en Història per la Universitat d´Alacant.

En els darrers anys ha exercit com a tècnic arqueòleg per a diverses empreses i institucions, centrant el treball en la redacció d'estudis d'impacte patrimonial, catàlegs de béns i en la realització d'intervencions arqueològiques prèvies al desenvolupament d'obres públiques i privades. Dins la seva tasca professional ha dut a terme diversos projectes de gestió del patrimoni històric, constituint el seu camp d'actuació principal la cultura material de la societat industrial al territori de La Mariola i més concretament d'Alcoi. La divulgació del coneixement històric de la societat esmentada és una de les seves principals activitats. Ha produït i guiat diverses rutes culturals a les poblacions d'Alcoi, Bañeres i Cocentaina. Des del 2016 ha treballat com a empleat de la Fundació Baradello de Moya a Alcoi, actualment en excedència del dit lloc laboral per formar part de la corporació municipal d'Alcoi com a regidor sense delegació.

Formulari d'inscripcions

25 de novembre de 2023