Cafès Amb Ciència

1 de juny de 2023 - 18:30 h a 20:00 h

I TU, T'HO CREUS?

Una de les conseqüències de les xarxes socials ha sigut la proliferació de les anomenades “fake news” que afecten també la ciència. Han augmentant els casos dels malament anomenats escèptics que pensen que hi ha una sèrie de conspiracions d'una elit que vol dominar el món i que ens amaguen la veritat. Que si la Terra és plana, que si ens estan fumigant, que si ens han modificat genèticament amb la vacuna, que si el canvi climàtic és mentida, que si no vam ser a la Lluna... Einstein deia que només hi ha dues coses infinites: l'univers i l'estupidesa humana i que no estava molt segur de la primera. En el monòleg farem un repàs d’algunes d'aquestes creences molt esteses. Perquè... I tu, t'ho creus?

JOSE RAFAEL CANTO DOMENECH

Doctor en Física per la Universitat Politècnica de València i Doctor en Didàctica de les Ciències per la Universitat de Múrcia. Divulgador científic i director-presentador des de 2011 del programa mensual “De Ciència Certa” de Ràdio Alcoi Cadena SER. Ha realitzat diferents conferències i cursos de divulgació científica sobre les pseudociències. En l'àmbit de gestió és des del 2015 cap d'iniciatives del Vicerectorat de Projecció Territorial i Societat de la UV al seu campus d'Ontinyent, és a més, des de 2016, director de servei d'aquest campus.

SHOW ME THE MONEY!!

Per què els fons d'inversió quan “van al mercat” tornen amb menys diners que els que van portar? Com és possible que estant en un mercat alcista, els fons d'inversió no siguen capaços de donar beneficis? No tenen remei! Ha de ser que s'han passat tant de temps analitzant i estudiant les tendències del mercat, que se'ls ha oblidat el més important: fluir relaxadament! La millor inversió és la que et permet dormir tranquil i et fa feliç… amb els diners que et sobren després d'anar tu mateix al mercat a comprar allò que necessites i que sàpies que no et decebrà. No deixes que els fons vagen al mercat, ves tu.

DAVID PLA SANTAMARÍA

Professor titular de la Universitat Politècnica de València, especialitzat en finances, en concret en selecció d'inversions. A més de la labor docent en la formació reglada, dins de l'àrea de finances, desenvolupa treballs de recerca en selecció de carteres per a fons d'inversió. També dirigeix diversos cursos en línia en l'àrea de finances. A més, és el responsable de l'organització de TEDxAlcoi

CIÈNCIA MUNDANA

Açò va de trencar els tòpics i sobretot el de la figura de la científica avorrida, friki, estranya o estrafolària que no tracta coses d'actualitat i que no és veritat. Més que res perquè… la ciència està a tot arreu!

Us explicarem com la ciència ha canviat les nostres vides i com la vida ha canviat la nostra manera de veure la ciència, t'imagines que la teua mare haguera sigut neurocientífica o experta en dolor? Un matemàtic entén de la mateixa forma els programes de centrifugat de la llavadora que un biòleg? Balla de la mateixa manera una bioquímica molecular que una pianista? Cada quant li pren la temperatura a un xiquet amb febre un meteoròleg? Per què la major part d’anatomopatòlegs són fotògrafs? Compra de la mateixa manera a la carnisseria una metgessa forense que una arqueòloga? Possiblement no us heu fet cap d'aquestes preguntes però si veniu, les intentarem resoldre junts o almenys, passarem una bona estona.

Dra. MARIOLA PENADÉS FONS

Veterinària i neurocientífica. Actualment treballa com a investigadora biomèdica i com a docent universitària en diverses institucions, com la universitat CEU Cardenal Herrera de València, la Universitat Kings College (Londres) i la Universitat Johns Hopkins (els EUA).

Dra. ANA PEIRÓ

Metgessa-farmacòloga clínica. Atén pacients amb dolor a l'Hospital General d'Alacant, i és professora titular i investigadora biomèdica adscrita a l'Institut de Bioenginyeria de la Universitat Miguel Hernández.

Ambdues comparteixen una elevada passió i compromís per la divulgació científica, i juntes funden “Ciència a escena”. Divulguen en formats i en tipus de llocs molt diferents (congressos, universitats, teatres, bars, places públiques, col·legis… tot pot passar). Avui, venen a sumar el seu granet d'arena.

LA PAELLA FORA DE VALÈNCIA MAI SERÀ LA PAELLA VALENCIANA

En el seu últim llibre «Comemos lo que somos», explica que l'alimentació, més enllà de ser imprescindible per a la supervivència, és el reflex de la nostra història i cultura mil·lenàries, per la qual cosa cada plat amaga una tradició i cada sabor representa un moment únic de la humanitat. La nostra dieta com a col·lectiu és el resultat de tot això, per això «Comemos lo que somos». Cada plat conta una història i, la paella valenciana, estrella culinària, només es pot fer a València.

JOSÉ MIGUEL MULET

José Miguel Mulet Salort és catedràtic de Biotecnologia a la Universitat Politècnica de València, director del Màster de Biotecnologia Molecular i Cel·lular de Plantes (CSIC-UPV) i investigador en l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP).
També és divulgador de temes relacionats amb la biotecnologia i l'alimentació i autor de la columna «Ciència sense ficció» en El País Semanal i de llibres com « Comer sin Miedo » i « Medicina sin Engaños » (Destí). El seu últim llibre és «¿Qué es la vida saludable? ».

Descargar Folleto PDF

1 de juny de 2023