Amb la col·laboració de:
pt-client-img
pt-client-img
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

Tallers Setmana jove de la ciència 2023-24

13 de novembre de 2023 a 17 de novembre de 2023


🗓️  Dates: 13 al 17 novembre de 2023 (Itineraris B a F) / gener de 2024 (Itinerari A)
🕐 Horari: 9:15 a 13:30
📍  Lloc: Laboratoris del campus d'Alcoi de la UPV (Plaça Ferrandiz i Carbonell s/n, 03801 Alcoi)
🔬 Dirigit:  Batxillerat – Cicles Formatius Grau Mitjà i Superior
📝 Inscripcions: Selecciona el dia


NOVEMBRE 2023
Dilluns 13 Dimarts 14 Dimecres 15 Dijous 16 Divendres 17

GENER 2024
Lunes 22 Martes 23 Miércoles 24 Jueves 25 Viernes 26

L'objectiu principal és fomentar una actitud receptiva cap a la ciència i la tecnologia en estudiants de 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius de grau Mitjà i Superior a través de tallers realitzats als laboratoris del Campus, donant a conèixer les aplicacions pràctiques de la investigació que es realitza a les universitats.

Itinerari B: ENGINYERIA MECÀNICA
Disseny i fabricació digital

El taller permet conèixer als joves les noves innovacions al camp de la fabricació dins d'Enginyeria de Mecànica. Actualment existeix cada cop més en els joves la tendència a materialitzar les seves pròpies idees o projectes personalitzats. Aquesta nova realitat requereix una sèrie de tècniques digitals que facin realitat les seves idees com ara:
-Prototipat digital de forma CAD-3D (Computer Aided Design).
-Anàlisi funcional CAE (Computer Aided Design).
-Fabricació Real per Impressió 3D.

En aquest taller, els alumnes entraran en contacte amb totes aquestes noves tecnologies, que els permetran construir de forma més ràpida i flexible els seus productes, utensilis o joguines igual que ara s'imprimeixen els propis apunts o fan els seus propis llibres.

Com es fabrica una fórmula 1

L'equip de Generació Espontània UPV Eco-Marathon organitza aquest taller per mostrar com es treballa amb els mateixos materials que es fan servir a la Formula 1. Els alumnes podran veure des del procés de tall i patronatge de les peces, el drapejat del carboni, la realització de la bossa de buit i el curat al forn de la peça. Els alumnes en petits grups treballaran una peça amb tots els processos de fabricació que es fan servir a les marques de Fórmula 1 com Red Bull Racing, McLaren o Aston Martin. Aquest taller obre la porta al MotorSport per als nens i nenes que hi acudeixin, donant una visió concreta de com es fabrica un d'aquests vehicles.

Taller de robòtica

Després d'un començament tímid i futur incert, la robòtica va experimentar entre les dècades dels setanta i vuitanta un notable auge, arribant als noranta al que molts científics han qualificat com a majoria d'edat. Aquesta anomenada majoria d'edat és present en sistemes robòtics industrials, com ho són braços robots, àmpliament utilitzats actualment en la gran majoria de processos productius, així com també en sistemes robòtics autònoms autoguiats, present cada dia més tant en les futures llars com a l'empresa. Per contra, trobem una nova modalitat dins aquesta darrera especialitat de la robòtica mòbil, anomenada robòtica mòbil articulada, on la complexitat dels sistemes els ha fet fins no fa gaires anys irrealitzables, ja que requereixen una alta capacitat de càlcul, així com gran quantitat denergia emmagatzemada per al seu propi consum. En els darrers anys s'ha pogut constatar com la robòtica articulada ha fet el salt tant al món acadèmic com al de l'entreteniment, de mà de mascotes virtuals, micro-robots de neteja, etc. La robòtica comença així a obrir un ventall de possibilitats limitat únicament per la capacitat humana de dur-los a terme, i de l'evolució tecnològica associada a tots els seus components. Al taller que es planteja es presentaran les tecnologies involucrades en el desenvolupament de robots i més en concret el cas dels humanoides. Per això es realitzarà una xerrada motivadora en què es tractaran els punts següents, entre d'altres: revisió històrica de la robòtica, què és un robot humanoide, quins sistemes trobem en un robot humanoide (sensors, actuadors…), demostració pràctica de robots humanoides , etc.

 

Itinerari C: ENGINYERIA ELÈCTRICA I ELECTRÒNICA
Edison contra Tesla

Vivim envoltats per un món tecnològic que depèn de l'electricitat per funcionar. Des que es produeix fins que arriba als diferents dispositius, lenergia es transporta i consumeix de diferents formes. La mateixa electricitat que ens pot servir per generar calor també pot generar fred, parar o impulsar cotxes, fer que funcionin tauletes, telèfons, que puguem emetre o rebre senyals de ràdio o televisió, produir raigs per purificar l'ambient, o encaminar-los perquè no ens fan malbé en tempestes… Al taller es veuen les dues formes en què utilitzem el moviment d'electrons, tant el corrent altern com el continu. Es demostra la relació de lelectricitat i el magnetisme mostrant com formar imants amb electricitat o com generar electricitat amb imants. Ensenyem com regular lelectricitat per augmentar o disminuir el volum dun altaveu o la llum duna pantalla. Es mostra l´escalfament de materials i com l´electricitat pot produir llum. Es munta un parallamps i es fan saltar espurnes. Juguem amb càrregues elèctriques que no es mouen per produir fenòmens que experimentem diàriament. Movem càrregues elèctriques per produir senyals electromagnètics i utilitzem materials conductors per rebre ones electromagnètiques o per impedir-ne la recepció. Al taller també mostrem exemples de la relació d'aquest món elèctric amb el mecànic per fer veure fenòmens relacionats amb l'electricitat difícils d'imaginar. A tots els fenòmens vists se'ls dóna una aplicació pràctica en enginyeria. Aquestes aplicacions són les responsables que el món actual funcioni com ho fa.

Internet de les Coses

Amb aquest taller s'aproparà a l'alumne a desenvolupar petits projectes amb components que es podran connectar a la xarxa. Es disposarà d´uns kits basats en Arduino que permetran connectar multitud de sensors i actuadors. Es treballarà a fer algun senzill exemple de programació amb sensors com polsadors, potenciòmetres, sensors de temperatura, sensors de llum, etc. i actuadors com LEDs, relés, etc. En connectar l'Arduino a Internet es podrà llegir tant els valors dels sensors com accionar els actuadors a distància controlant-los des de qualsevol dispositiu mòbil. Aquest tipus de plataforma de baix cost de maquinari i programari lliure permetrà a l'alumne, un cop introduït al taller, iniciar-se en l'aplicació d'aquestes tecnologies de baix cost, i es pot descarregar el programari lliure per emprar-lo en els seus projectes tecnològics. Els alumnes començaran treballant exemples senzills per aprendre el funcionament del sistema Arduino. En aquesta plataforma de maquinari lliure basada en un microcontrolador es farà servir un llenguatge gràfic per a la seva programació també lliure. Partint d'aquesta base de programació, es treballarà per connectar aquests dispositius a Internet per controlar-los des de qualsevol punt del planeta. Per acabar, es desenvoluparan diversos projectes pràctics de control de dispositius per Internet.

Energies alternatives

El rápido crecimiento que experimenta el consumo energético actual, hace imprescindible el planteamiento de nuevas formas de energía en un futuro. A estas nuevas formas se les denomina energías alternativas, es decir, aquellas que se obtienen de fuentes distintas a las clásicas como carbón, petróleo y gas natural. Son energías alternativas la solar, eólica, geotérmica, mareomotriz y de la biomasa, que, además, son energías renovables. Las energías renovables son unas buenas fuentes de energía para conseguir un ahorro energético, y tener la llave de un futuro energético mas limpio, eficaz, seguro y autónomo. Es por ello que, con este taller, se pretende mostrar a los alumnos las alternativas que se están desarrollando e investigando para abastecernos de energía en un futuro, dado que ha dado comienzo una carrera por la investigación de una nueva fuente de energía que sea tan efectiva como las actuales fuentes; todo ello en previsión de que nuestra principal fuente de energía (el petróleo) se agote y, además, en aras de prevenir la excesiva contaminación del medio ambiente.

 

Itinerari D: ENGINYERIA INFORMÀTICA
Videojocs: més enllà de l'oci

Al taller s'explicarà com han evolucionat els videojocs i les videoconsoles des de la seva creació fins avui i quines oportunitats es presenten en el futur. La indústria dels videojocs ha crescut de forma exponencial en els darrers anys, superant fins i tot la indústria cinematogràfica, per la qual cosa es presenten noves oportunitats per treballar al sector. Quan parlem de videojocs el primer que ens ve a la ment són aquells videojocs que només serveixen per a l'oci, però aquesta indústria presenta un gran ventall d'oportunitats en àmbits com els negocis, l'educació, la salut i la indústria en general.

Informàtica del segle XXI

Estem davant d'un dels canvis més radicals al món de les TIC en dècades: la revolució mòbil i el nou paradigma de la computació ubiqua. El taller té per objectiu presentar els alumnes en què consisteix aquesta nova revolució i per què significarà un abans i un després. Es presentaran les bases de la computació mòbil i en què consisteix la computació ubiqua, juntament amb altres termes que seran freqüents molt aviat: context-aware i sensor-based computing. Es mostraran diferents dispositius representatius que els alumnes podran manipular i es descriuran algunes de les possibilitats futures.

Realitat virtual i augmentada: la nova experiència immersiva

En aquest taller es pretén donar a conèixer la realitat virtual i les possibilitats que ofereix a molts camps, més enllà dels videojocs. En medicina, per exemple, l'ús d'aquesta realitat virtual pot ajudar un doctor a simular qualsevol tipus d'operació per preveure qualsevol situació i estar més ben preparat. D'altra banda, també hi ha alguns casos en què es fan servir teràpies d'exposició a contingut virtual, en combinació amb una monitorització del pacient, per tractar alguns trastorns de pànic, ansietat o psicològics. Medicina, educació, cultura, arquitectura, automoció… La realitat virtual ens permet ser a qualsevol lloc sense ser realment presents; assistir a una classe des de casa; visitar qualsevol museu des del nostre sofà; o fer qualsevol representació dun edifici o alguna peça de qualsevol cosa per veure si realment encaixa i funcionarà. En definitiva, aplicada a diferents camps, aquesta nova realitat tecnològica ens ofereix solucions per a moltes i diverses activitats quotidianes. S'experimentarà la realitat virtual a través de les ulleres OculusVR amb diferents aplicacions, i la realitat augmentada amb les ulleres Google Glass.

 

Itinerari E: ADMINISTRACIÓ I ADREÇA D'EMPRESES
Influència dels youtubers en l'atenció i l'emoció dels usuaris

Taller práctico que emplea tecnología de neurociencia para determinar el nivel de atracción y emoción que generan los «influencers» en el público joven, así como ver cómo «enganchan» las redes sociales, y los motivos principales de los que más demanda tienen. El neuromarketing es una combinación de dos disciplinas de gran actualidad e importancia en múltiples ámbitos: neurociencia y marketing. Conocer el cerebro nos permite explicar cómo reaccionamos ante los estímulos de marcas y empresas, por lo que cuanta más información tenemos, mejor será la elección. La reciente aparición de nuevas maneras de atraer e influir en los públicos más jóvenes, nos permite analizar cómo reaccionan y entender lo que realmente genera atracción, para poder reflexionar sobre su uso.

Usabilitat de pàgines web en públics joves

Taller pràctic per entendre com naveguem a internet i quines són les àrees de més interès per als diferents públics objectius. Què ens atrau? Ens genera confiança? Ens estressem de vegades navegant? La tecnologia de neurociència ens permet comparar la trajectòria de la mirada, davant de l'ús del ratolí, prenent conclusions que faciliten als dissenyadors millorar la usabilitat de les pàgines web i el disseny. El neuromàrqueting és una combinació de dues disciplines de gran actualitat i importància en múltiples àmbits: neurociència i màrqueting. La comunicació digital és clau per a les marques i l'optimització del disseny, pensat per al públic objectiu, permetrà navegar amb més eficiència, aconseguint mantenir més temps els usuaris al lloc web.

 

Itinerari F: ENGINYERIA EN DISSENY INDUSTRIAL I DESENVOLUPAMENT DE PRODUCTES
Taller de modelatge i reproducció de models

En aquest taller es mostra senzillament el procés d'elaboració manual d'un model, la construcció bàsica d'un motlle i les tècniques de reproducció. A la primera part del taller es duu a terme la construcció d'un model volumètric mitjançant plastilina, material fàcilment assequible i fàcil configuració plàstica manual. Les aplicacions van des del desenvolupament d'idees conceptuals fins a l'execució de models volumètrics de presentació. Un cop elaborat el model es duu a terme la realització del motlle que, per a la seva ràpida elaboració, es realitza amb escaiola. A la segona part del taller es prepara el motlle i es fan les reproduccions dels models anteriorment creats amb plastilina. Les reproduccions es realitzen mitjançant resina de poliuretà, material que es barreja i aboca en estat líquid al motlle, on se solidifica en pocs minuts i s'extreu a continuació; tot això permet la repetició de còpies del model a curts espais de temps.

 


Si voleu rebre més informació, inscriviu-vos a la llista de difusió ací, indicant els vostres interessos.

Detalls

Inici:
13 de novembre de 2023
Finalització:
17 de novembre de 2023
Categories de l'Esdeveniment:
,

Organitzador

Universitat Politècnica de València – Campus d’Alcoi
Telèfon
966528400
Visualitza el lloc web de Organitzador

Lloc

UPV Campus d’Alcoi
Plaça Ferrándiz i Carbonell, s/n
Alcoi, Alacant 03801 Espanya
+ Mapa de Google
Telèfon
966 52 84 00
Visualitza el lloc web de Lloc