Fotònica Integrada: Una tecnologia sostenible per a la nova economia digital

16 de novembre de 2022 - 19:30 h a 21:00 h

L'aparició de noves aplicacions (5G, realitat virtual, Intel·ligència artificial) que demanen cada vegada més velocitat de procés juntament amb la saturació en la capacitat dels circuits electrònics (Llei de Moore) fan de la Fotònica Integrada una tecnologia clau. Així s'ha identificat al PERTE XIP com un dels seus pilars essencials. En aquesta conferència es descriuen els principis bàsics, les aplicacions, així com les seves perspectives de creació d'ocupació i riquesa al nostre país.

José Capmany Francoy Catedràtic de Sistemes i Xarxes de Comunicacions Òptiques a la Universitat Politècnica de València (UPV). De 2002 a 2016 va dirigir de l'Institut iTEAM d'aquesta institució, on actualment dirigeix el Photonics Research Labs.

Ha publicat més de 450 articles a revistes i congressos internacionals, 5 llibres de text sobre dispositius fotònics, sistemes de comunicacions i xarxes òptiques i és autor de 9 patents. Premi Rei Jaume I de Noves Tecnologies el 2012. Ha liderat més de 50 projectes de recerca europeus, nacionals, regionals i interns de la UPV, i ha col·laborat amb diverses empreses nacionals i europees capdavanteres en el camp de la fotònica incloent Telefónica, Thales, EMXYS, Alcatel-Lucent, France Telecom, LIDAX, Alenia-Marconi, Selex etc. De 2002 a 2016 va dirigir de l'Institut iTEAM d'aquesta institució, on actualment dirigeix el Photonics Research Labs. És el representant espanyol al Comitè de Gestió de la Conferència Europea de Comunicacions Òptiques (ECOC) i és o ha estat membre de comitès tècnics i de gestió de més de 50 congressos internacionals. Ha estat el primer investigador espanyol en ser convidat a presentar els resultats de recerca als congressos cientificotècnics més capdavanters de l'àmbit de les comunicacions. Actualment és l'únic investigador espanyol dins del camp de la fotònica que és Fellow de l'Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). També és Fellow de l'Optical Society of America (OSA) i de l'Institute of Engineering technology (ITE). Les seves contribucions a l'àmbit dels sistemes de Fotònica de Microones i Ràdio sobre Fibra són considerades pioneres i referents a nivell mundial i durant els seus més de 25 anys d'experiència professional ha treballat en camps diversos, incloent filtres òptics en fibra i integrats, sistemes de multiplexació WDM-SCM, processament òptic de senyals, tècniques i dispositius de llum lenta i ràpida, biestabilitat òptica, xarxes d'accés radiofibra i comunicacions quàntiques. L'any 2020 va rebre el Premi Nacional de Recerca Leonardo Torres Quevedo a l'àrea d'Enginyeries.

Horari: 19:30-21:00

16 de novembre de 2022