Visita guiada a la Cova Parpapalló

18 de novembre de 2023 - 09:00 h a 14:00 h

La cova de Parpalló és un dels jaciments prehistòrics més significatius del Paleolític superior a Europa. Al seu interior es va trobar una impressionant col·lecció de més de 6.000 plaquetes d'art rupestre. Aquesta cova, situada Al Paratge Natural Municipal Parpalló-Borell (Gandia) va albergar activitat humana de manera ininterrompuda des de l'any 29.000 a C fins al 11.000 a C. És considerada un Bé d'Interès Cultural (BIC) i forma part de la llista del Patrimoni Mundial de la UNESCO que reconeix l'Art rupestre de l'arc mediterrani de la Península Ibèrica. El jaciment de Parpalló és excepcional tant en termes de quantitat, amb la major col·lecció d'art paleolític en plaquetes de pedra a Europa, com en termes de la seua prolongada presència al llarg del temps. A més, el descobriment de les restes d'una jove dona, datats en 25.000 anys abans del present, el converteix en el lloc del primer enterrament del Paleolític superior trobat en la Península Ibèrica.

La cova del Parpalló és una referència en els estudis sobre l'evolució de les tècniques, de la cultura i de l'art del Paleolític superior d'Europa. L'excavació dels seus depòsits va ser realitzada per Ll. Pericot (Universitat de València) entre 1929/31, amb el finançament del Servei d’Investigació Prehistòrica de la Diputació de València, va confirmar la importància d'un jaciment conegut des del segle XIX.

Els seus depòsits arqueològics es van formar al llarg d'uns 10.000 anys, l'equivalent a 500 generacions humanes. A partir de la seua excavació i de l'estudi dels seus materials s'han pogut proposar diferents fases d'ocupació i analitzar els contactes entre les societats caçadores de la Prehistòria, s’hi ha establit vincles amb les regions del sud de França i Cantàbric-Pirineus durant el Paleolític superior.

Papalló ha proporcionat el major conjunt d'Art paleolític pintat i gravat sobre plaquetes de pedra d'Europa, no sols per quantitat, sinó també per la seua llarga continuïtat temporal. Una altra troballa, el de les restes d'una dona jove, en nivells datats en 25.000 anys abans del present, converteix Parpalló en el primer enterrament del Paleolític superior trobat a Ibèria. També, l'estudi de les tècniques ha permès reconèixer diferents fases, sobretot a partir de les armes de caça fabricades sobre pedra i os.

La visita al jaciment permetrà conèixer les variacions paleoambientals ocorregudes des de l'última glaciació i deglaciació. Conèixer el seu entorn permetrà valorar millor com van afectar aquests canvis les formes de gestió dels recursos, les estratègies d'ocupació humana sobre un extens territori sobre el qual els caçadors van desplegar les formes de vida de major èxit i duració temporal desenvolupades fins ara per la humanitat.

INFORMACIÓ

🗓️ Data: Dissabte 18 de novembre 2023
🕐 Horari: 9:00 a 14:00
📍 Lloc: Parada de l'autobús del parc de Cervantes d'Alcoi
📝 Inscripcions: Formulari d'inscripcions

ANADA
🚌 Eixida: 9:00 Parada de l'autobús del parc de Cervantes d'Alcoi
🏁 Arribada: 10:00 Centre d'interpretació de la Cova Parpalló de Gandia
TORNADA
🚌 Eixida: 13:00 Centre d'interpretació de la Cova Parpalló de Gandia
🏁 Arribada: 14:00 Parada de l'autobús del parc de Cervantes d'Alcoi

PONENT

Emili Aura Tortosa Catedràtic del dept. de Prehistòria, Arqueologia i Història Antiga, de la Universitat de València.

Les seues línies d'investigació estan enfocades a l'estudi de l'evolució, dispersió i relacions entre les poblacions humanes que van habitar les regions mediterrànies durant el Paleolític final i el Mesolític. Una perspectiva evolutiva que vincula els canvis paleoclimàtics globals (deglaciació, ascens del nivell de la mar, colonització de boscos mixtos i espècies temperades) amb l'anàlisi de les dinàmiques econòmiques i socials de les poblacions de caçadors-recol·lectors-pescadors prehistòrics a escala local i regional.

Amb aquests objectius, ha estudiat aspectes paleoambientals, cronològics, tecnoeconòmics (evolució dels equips de pedra i os, economies de caça, explotació de recursos vegetals i marins) i simbòlics (pràctiques funeràries i adorns personals) a partir de diferents jaciments d'Andalusia i València: coves de Nerja, Victòria, Parpalló, SantaMaira i HC·VF, entre altres.

Actualment participa en projectes d'Itàlia i Ibèria. Ací a les regions cantàbrica i mediterrània, en aquesta última dirigeix el Grup d'Excel·lència Prometeu de la Generalitat Valenciana (CIPROM 2021/036) sobre Societats paleolítiques mediterrànies (SocPaloMed).

Formulari d'inscripcions

18 de novembre de 2023