El Telescopi James Webb: Un gran avanç a l'exploració de l'Univers

23 de novembre de 2023 - 19:30 h a 21:00 h

El telescopi espacial James Webb (JWST) -o Webb per abreujar- és un observatori d'alta tecnologia a l'espai, el seu desenvolupament es va dur a terme en col·laboració amb les agències espacials europea (ESA) i canadenca (CSA). És considerat el successor de l'icònic telescopi Hubble, i representa una versió molt millorada del mateix gràcies al seu mirall més gran, la seva capacitat per analitzar radiació infraroja, la seva localització en una òrbita molt més distant de la terra, i pel seu conjunt d'instruments científics, més sofisticats i potents. Per això s'espera que pugui observar objectes i èpoques en la història de l'Univers fins ara inaccessibles i, per tant, revolucionar la major part dels camps de l'Astronomia. Webb es va posar en òrbita a finals del 2021, i ara observa l'univers en llum infraroja des de la nova llar a gairebé 1,5 milions de quilòmetres de la Terra. Això permet a Webb veure detalls que són impossibles de detectar amb els nostres propis ulls en utilitzar telescopis normals des de la Terra i ens està ajudant a respondre moltes preguntes que ens fem sobre el cosmos.

INFORMACIÓ

🗓️ Data: Dijous 23 de novembre 2023
🕐 Horari: 19:30 a 21:00
📍 Lloc: IVAM CADA Alcoi
📝 Inscripcions: Formulari d'inscripcions

PONENT

Santiago Arribas Mocoroa Centre d´Astrobiologia del CSIC-INTA.

Doctor en Astrofísica i professor de recerca del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) al Centre d'Astrobiologia a Madrid. Ha treballat també a diverses institucions científiques nacionals i estrangeres entre les quals destaquen, l'Institut d'Astrofísica de Canàries, la Universitat d'Oxford, l'Agència Espacial Europea (ESA), i l'Institut Científic del Telescopi Espacial Hubble (STScI), a Baltimore, EUA. Ha realitzat nombrosos estudis d'astrofísica estel·lar i extragalàctica, centrant la seva recerca actualment en el camp de la formació i evolució de galàxies. Ha contribuït també al desenvolupament d'instrumentació astronòmica per a diversos telescopis, incloent-hi el futur Telescopi Extremadament Gran (ELT) de l'Observatori Europeu Austral (ESO). Des de fa més de 20 anys participa al projecte del telescopi espacial James Webb.

L'últim descobriment de Webb ha sorprès els científics. Webb estava observant el cometa 238P/Read, un objecte que orbita dins del cinturó principal d'asteroides entre Mart i Júpiter, i va detectar una cosa molt especial en estela del cometa Vapor d'aigua!

L'aigua de l'interior de l'estel s'hauria format fa molt, molt de temps, quan el nostre Sistema Solar era molt jove, i s'ha conservat a l'estel durant milers d'anys. El material congelat d'un estel s'evapora quan s'acosta al Sol, cosa que li confereix la seva característica halo, el núvol difús de pols i gas que l'envolta, i la cua.

Per què és tan especial? Els científics han pensat durant molt de temps que es podria trobar gel d'aigua al cinturó principal d'asteroides, però faltaven proves clares fins al descobriment recent de Webb. El cometa Read ens pot ajudar a comprendre com es distribueix l'aigua al nostre sistema solar ia saber més sobre com la Terra es va convertir en el món ple d'aigua que és avui dia. A partir d'aquí, podem utilitzar aquests coneixements per investigar si podrien desenvolupar nous planetes similars a la Terra en altres sistemes planetaris.

Això és molt emocionant, però hi ha alguna cosa que té perplexos als científics: s'espera que els cometes amb aigua també tinguin diòxid de carboni, però no se'n va trobar cap al cometa Lectura! La raó d'això és ara un nou misteri que es podria resoldre amb més observacions dels estels del cinturó principal.

Aquest darrer descobriment se suma a l'èxit de Webb, que produeix imatges fabuloses amb una ciència fascinant.

Formulari d'inscripcions

Data:
23 de novembre de 2023

Saló IVAM CADA
Carrer Rigoberto Albors, 8
Alcoi, Alacant 03801 Espanya
Visualitza el lloc web de Lloc

L'AFORAMENT PER A AQUEST ESDEVENIMENT ESTÀ COMPLET