La química verda: un aliat per a la sostenibilitat i seguretat del planeta

13 de novembre de 2023 - 19:00 h a 21:00 h

L'eminent científic valencià abordarà el paper fonamental de la química en el desenvolupament econòmic i social. Es ressalta la necessitat imperant d'avançar cap a una química sostenible mitjançant l'aprofitament de la ciència i la tecnologia, amb un enfocament especial en l'actual transició energètica. Aquest esforç s'orienta cap als àmbits crítics de sostenibilitat, energia, aigua, alimentació i salut. Cal esmentar que en el mercat global es troben disponibles al voltant de 350.000 productes químics. Encara que la química és essencial per a l'existència de la vida tal com la coneixem, és crucial no excedir els límits de la seua utilització, ja que això podria posar en risc la viabilitat del nostre sistema terrestre. Els científics estan apostant per la química verda, una filosofia que promou l'adopció de processos més respectuosos amb el medi ambient.

INFORMACIÓ

🗓️ Data: Dilluns 13 de novembre 2023
🕐 Inauguració: 19:00 a 19:30
🕐 Conferència: 19:30 a 21:00
📍 Lloc: IVAM CADA Alcoi
📝 Inscripcions: Formulari d'inscripcions

PONENT

Avelino Corma Canós Investigador distingit de la Universitat Politècnica de València

des de 1990 desenvolupa la seua labor científica a l'Institut de Tecnologia Química ITQ (CSIC/UPV), centre d'investigació mixt creat el 1990 per la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica (2014), Premi Santiago Grisolía 2022, acaba a rebre el premi a l'Inventor Europeu 2023. Els seus descobriments sobre catalitzadors s'utilitzen en nombroses indústries, com l'energètica, la farmacèutica i la cosmètica. Compta amb 319 patents i 1160 publicacions científiques.

Nascut a Moncofa (Castelló) el 1951, Avelino Corma és investigador distingit de la UPV i fundador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ, CSIC – Universitat Politècnica de València ). Expert reconegut internacionalment en catalitzadors sòlids àcids i bifuncionals aplicats al refinament del petroli, petroquímica i processos químics, especialment en la síntesi i aplicació de zeolites.

Ha publicat més de 1.200 articles en revistes internacionals i ha escrit tres llibres. A més, és autor de 200 patents d'invenció, de les quals més de vint tenen aplicació i s'utilitzen actualment en processos industrials.

En el seu extens currículum, entre els seus nombrosos reconeixements, destaquen el Premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica, el Premi en Noves Tecnologies Jaume I, el Premi de l'Amistat del Govern Xinès, el Premi Spiers Memorial de la Royal Society of Chemistry, la Gran Medalla de l'Acadèmia Francesa de Ciències, el Rhodia Pierre Gilles de Gennes Prize for Science and Industry, l'Eni Award, el Royal Society of Chemistry Centenary Prize, l'A. V. Humbold Research Award, el G.A. Somorjai Award de l’American Chemical Society, el Premi Nacional de Ciència i Tecnologia de Mèxic, la Medalla d'Or de la Reial Societat Espanyola de Química i el Premi Heinz Heinemann de la International Association of Catalysis Societies.

A més, Corma és membre de la Reial Acadèmia d'Enginyeria d'Espanya, l'Acadèmia Europea, la Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals d'Espanya, la National Academy of Engineering (els Estats Units), la Royal Society (el Regne Unit) i va ingressar el 2021 com a acadèmic d'honor de la Reial Acadèmia de Medicina de la Comunitat Valenciana. Corma és doctor honoris causa a 16 universitats de tot el món.
Entre les seues fites més importants, Corma va cofundar en 1990 l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) per a ampliar els estudis en investigació química científica, centrats en quatre àrees principals: energia, sostenibilitat, salut i aigua. Des de llavors, l’ITQ s'ha convertit en un centre de referència internacional en les àrees de catàlisis, nous materials i fotoquímica.

Prèviament a la conferència tindrà lloc l'esdeveniment d'inauguració de la setmana de la ciència 2023/24 edición XX

José Esteban Capilla Romá Rector de la Universitat Politècnica de València

Pablo Andrés Bernabeu Soler Director de l'Escola Politècnica Superior d'Alcoi