Inauguració + Conferència inaugural : Els volcans a la història de la vida

14 de novembre de 2022 - 19:00 h a 21:00 h

El nostre planeta no ha deixat ni un instant de refredar-se des que es va formar fa uns 4.600 milions d'anys. Una de les manifestacions més evidents del refredament són les erupcions volcàniques. El vulcanisme ha tingut una estreta relació amb l'origen i la història de la vida. En aquesta conferència es farà un viatge per la història de la Terra, analitzant el paper crucial del vulcanisme en les primeres formes de vida, els esdeveniments d'extinció massiva o de diversificació de la vida i, finalment, en l'evolució de l'ésser humà. A la darrera part de la conferència es descriurà la influència i l'impacte que algunes erupcions han tingut en la història més recent de la nostra espècie. Aquesta visió sistèmica del nostre planeta permetrà integrar la tectònica de plaques, el vulcanisme, el clima, levolució de la vida i la història recent de la humanitat.

Pedro Alfaro García Catedràtic de Geodinàmica Interna del Departament de Ciències de la Terra i del Medi Ambient (Universitat d'Alacant). Coordinador de Geolodia-Alacant des de l'any 2008.

Es va llicenciar en Ciències Geològiques per la Universitat de Granada i es va doctorar en Geologia per la Universitat d'Alacant.

La seva principal línia de recerca se centra en falles actives i efectes sobre el terreny de terratrèmols. Paral·lelament a la seva activitat investigadora, ha desenvolupat una tasca de divulgació de la geologia i defensa i estudi del patrimoni geològic.

Ha coeditat diverses publicacions sobre la geologia de la província d'Alacant (Geologia d'Alacant, Itineraris geològics per la província, Senders Geològics).

A més, ha col·laborat en el disseny i el contingut de panells d'interpretació geològica distribuïts per diversos llocs d'interès geològic de la província alacantina. És coordinador de Geolodia-Alacant des de l'any 2008, de Geoyincana-Alacant des de 2012, i de l'activitat de divulgació Geologia per a Tothom des de 2018. Actualment és editor de la revista Ensenyament de les Ciències de la Terra, i membre del comitè editorial de diverses revistes de recerca.

Prèviament a la conferència tindrà lloc l´esdeveniment d´inauguració de la setmana de la ciència 2022/23 edició XIX

José Esteban Capilla Romá Rector de la Universitat Politècnica de València
Antonio Francés Pérez Alcalde del M.I. Ajuntament d'Alcoi